Aktiviteter

Museumsforeningen gennemfører ca. et kulturhistorisk arrangement om måneden. Langt de fleste arrangementer er åbne for alle medborgere, men som medlem er der altid en medlemsfordel. Jo flere medlemmer vi er, jo flere fordele og arrangementer kan foreningen tilbyde. Karakteren af de kulturhistoriske arrangementer kan være foredrag, ekskursioner, heldagsudflugter, historiske rejser. Foreningen afholder kursus for museumsfrivillige, for amatørarkæologer, samt om bygnings-restaureringer og vedligeholdelse som eksempler. Kun medlemmernes fantasi for nye aktiviteter sætter grænser for hvad vi kan.

Program 2019 – mere kommer

Februar

Årsmøde fredag den 8. februar  2019 kl. 17.30/18.00 til 23.30 i Viemose forsamlingshus.   Se side 3 i nyhedsbrev nr. 110.

Marts

Generalforsamling tirsdag den 19. marts. Se nærmere her

Program 2018  – mere kommer

Januar

Torsdag den 25. januar holder Birgitte Bruun Rasmussen foredrag: Smock for ribstrik i Næstved.  Se nærmere på www.museerne.dk

Tirsdag den 30. januar holder Jesper Brandt Andersen foredrag om Thomas Bartholin på Kornerups Rådhus. Se nærmere på www.museerne.dk

Februar

Fredag den 9. februar

Årsfest med Museumsprisen. Se mere i nyhedsbrev nr. 103

Marts

Onsdag den 21. marts

Juni

Lørdag den 2. juni: Heldagstur til Korsbæk. Se mere i nyhedsbrev nr. 106. Tilmelding senest 24. maj.

Torsdag den 21. juni: Linje- og kirkeskibet Justitiae i Stege Kirke. Foredrag på Møns Museum.

Tirsdag den 26. juni: Optog gennem Stege med det nyrestaureret kirkeskib. Museumsforeningen danner gruppe i optoget

Juli

20. juli: Seneste tilmelding til Berlin-tur

August

Onsdag den 15. august: Sidste rundtur på Borgring ved Køge. Hvad blev resultatet af udgravningerne?

Mødetid kl. 13.15. Rundvisning ved arkæolog kl. 13.30. Der er fri parkering foran indgangen.

Torsdag den 23. august: Grillaften på Museumsgården v. Keldbylille.

Vi har netop fået oplyst følgende:

TIL ALLE MUSEUMSGÅRDENS VENNER INDBYDELSE TIL GRILLARRANGEMENT MED MUSEUMSFORENINGEN.

TORSDAG D. 23. AUGUST 2018 KL. 18 PÅ MUSEUMSGÅRDEN

PRIS PR. PERSON KR. 150,00 INCL. DRIKKEVARER

TILMELDING SENEST SØNDAG D. 19. AUGUST TIL LINDA:

TLF: 24871496 ELLER

MAIL: LINDAMADSEN52@HOTMAIL.COM

MANGE HILSENER FRA BESTYRELSEN MUSEUMSGÅRDENS VENNER

På grund af den korte tilmeldingsfrist, så beder vi om at det sker direkte til Linda, som vist ovenfor. Betaling kan ske ved ankomsten.

Onsdag den 29. august: Generalstrejken i 1943. Hvad skete der lokalt.

Foredrag på Kornerups rådhus kl. 19

Allan Huglstad vil gennemgå de lokale begivenheder fra Næstved til Møn.

Billetter købes på: www.danmarksborgcenter.dk

Søndag den 2. september: Sensommertur til historiske Nakskov.

23. til 26. september: Historiske rejse til Berlin. Nyt samarbejde med firmaet ”Historiske Rejser”. Se Nyhedsbrev nr. 107  og 107A

Vil du vide mere om kirkeskibe og Justitia? så kom til foredrag på Møns Museum Torsdag 27. september 2018 kl. 17

Foredragsholder Lisa Hartun er cand.mag. i historie og marinarkæologi fra henholdsvis Aarhus- og Syddansk Universitet.

Efter foredraget er der fællesspisning, her serverer ”skibskokken” fra Fanefjordskovpavillon Skipperlabskovs og Beskøjter med et moderne twist.   Pris for foredrag og middag 135 kr. + 10 kr. gebyr

Billetten købes her: http://www.ebillet.dk/simple/buy.listtt.aspx?&refno=29122

Oktober

Efterårsferie på Borgen d.15 – d.19. oktober 2018

Danmarks Borgcenter inviterer til sjov og ridderlig efterårsferie på den gamle kongeborg i Vordingborg. Der lagt op til en udfordrende, spændende og hyggelig uge med masser af seje aktiviteter og oplevelser.   Tag hele familien med til et forrygende falkonershow med falkoner Flemming Salomonsen, og se verdens største ørn helt tæt på.   Mød også Vilde Ridder Daniel og hør ham fortælle om middelalderens våben og kampmetoder, og de børn og voksne, der tør, udfordres måske til en drabelig ridderkamp i kamparenaen.   Hjælp Modige Ridder John med at bygge en stor borgmur – så vil han, med en lille blide, et godt øjemål og sikker hånd, vælte muren med et brag.   Gå på virtuel monsterjagt med spillet Ghost Hunt, se den vilde kamp i Borgen under Belejring i toppen af Gåsetårnet, hyg ved bålet og bag snobrød, lav et fint sværd eller en lille sejlbåd i det hyggelige træværksted – og der sker meget, meget mere i Børnenes Borgcenter.   Kom med på rundvisning og få borgens spændende historie fortalt, og hør om middelalderens konger, magtkampe og gode vandrehistorier.

Alle kan være med – tag varmt tøj på, og afsæt bare det meste af dagen – for der bliver nok at lave. Uanset vejret bliver det bliver det masser af efterårshygge og gode oplevelser.

Café Borgen byder på varm chokolade, god kaffe, lune Panini, lækre pølsehorn og meget andet.   Der sker en masse, så gå ind på www.danmarksborgcenter.dk og se hele programmet, åbningstider og billetpriser.

Foredrag d. 23. oktober kl. 19

Udgravingsleder på Borgring og forskningsleder Jens Ulriksen, Museum Sydøstdanmark.

BORGRING vest for Køge, er en blandt flere borganlæg fra Danmarks vikingetid som tæller Trelleborg, Nonne-bakken, Fyrkat og Aggersborg. De hører til i Harald Blåtands regeringstid og opfattes som kaserner, skibsværfter, tilflugtsborge. Udgravning af Borgring afsluttes i 2018. Jens Ulriksen fortæller om udgravningerne og sætter Borgring ind i en – foreløbig – sammenhæng med vikingetidens samfund.

Foredraget foregår i Kornerups Rådhus, Algade 97, 1. sal, 4760 Vordingborg  og billetter købes på www.danmarksborgcenter.dk Museum Sydøstdanmark og Museumsforeningen

Linket til bestilling af billetter følger her:  https://www.ebillet.dk/simple/buy.listtt.aspx?&refno=29120 Hvis det ikke virker, så log ind på Danmarks Borgcenter.

Foredrag d. 8. november kl. 17 til 20

Kom og Hør om Smedjerne På Møn

Forfatterne bag bogen “Smedjerne fra Møn” vil give en forsmag på historierne om de mønske smede inden bogudgivelsen 10. november.

18.30 er der fællesspisning med en lækker middag.

Foredraget foregår Møns Museum, Stege  og billetter købes på http://www.ebillet.dk/simple/buy.listtt.aspx?&refno=29246

Første Spadestik på Holmegaard.

Det sker den 10 november 2018 kl. 10:15  Adressen er Glasværksvej 54, Fensmark, 4684  Holmegaard.

Se mere på denne side: https://www.naestved.dk/Borger/KulturOgFritid/Udviklingsinitiativer/DetNyHolmegaard.aspx

December

Kähler by Night: Kähler, kunst og kærlighed

Torsdag d. 6. december kl. 19.00 står i kærlighedens tegn og vi skal høre om, hvordan keramikken hos Kähler ikke kun er blevet til under professionelle samarbejder, men også som resultat af private parløb. Omvisningen er en del af Næstved Museums arrangementskoncept Kähler by Night.

På Kählers værksted har der til alle tider været mange kunstnere, der eksperimenterede og skabte designklassikere. Det fik stor betydning for Næstved og for Kähler-familien. Romancer, kærlighed og ægteskab er blevet til mellem Kähler-børn og kunstnere. Sammenfletningen af privatliv og arbejdsliv har bidraget til nye parløb og ny keramik på Kähler. Ligeledes har kunstnerne fortolket Kähler keramikken, privatliv og Næstved i deres malerier.

Omvisningen finder sted torsdag d. 6. december kl. 19.00-20.30 på DesignMuseum Næstved, Sct. Peders Kirkeplads 8, 4700 Næstved.

Pris for deltagelse: 75,00 kr. + gebyr / For medlemmer af Næstved Museumsforening 35,00 kr. + gebyr

Billetter til foredraget kan købes i vores museumsbutikker i Helligåndshuset og Boderne eller via Næstved Museums hjemmeside: www.naestved-museum.dk.

Der vil være gebyr på billetter ved køb både online og i vores museumsbutikker.

Juletræf på Borgens Museumscafe. Historiske julelege og konkurrencer i den hyggelige cafe.